Alternatívne riešenie sporov

Alternatívne riešenie sporov (ars)

Spotrebiteľ, ktorý nie je spokojný so spôsobom, ktorým predávajúci vybavil jeho reklamáciu alebo sa domnieva, že predávajúci porušil jeho práva, spotrebiteľ má právo obrátiť sa na predávajúceho so žiadosťou o nápravu. Ak predávajúci na žiadosť spotrebiteľa podľa predchádzajúcej vety odpovie zamietavo alebo na takúto žiadosť neodpovie v lehote do 30 dní odo dňa jej odoslania spotrebiteľom, má spotrebiteľ právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu podľa ustanovenia

  • 12 zákona č. 391 /2015 Z.z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Príslušným subjektom na alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov s predávajúcim je

Slovenská obchodná inšpekcia :

www.soi.sk/sk/Altertnativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov.soi

alebo

príslušná oprávnená právnická osoba zapísaná v zozname subjektov alternatívneho riešenia sporov vedenom Ministerstvom hospodárstva SR :

www.mhsr.sk/obchod/ochrana-spotrebitela/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov-1/zoznam-subjektov-alternativneho-riesenia-spotrebitelskych-sporov-1

Spotrebiteľ má právo voľby, na ktorý z uvedených subjektov alternatívneho riešenia sporov sa obráti. Možnosť obrátiť sa na súd tým nie je dotknutá.

Spotrebiteľ má možnosť obrátiť sa pri riešení všetkých sporov na subjekt alternatívneho riešenia sporov  okrem sporov vyplývajúcich zo :

  • zmlúv o pripojení do distribučnej sústavy,
  • zmlúv o pripojení do distribučnej siete,
  • zmlúv o združenej dodávke elektriny,
  • zmlúv o združenej dodávke plynu,
  • zmlúv o dodávke a odbere tepla,
  • zmlúv o dodávke pitnej vody, a
  • zmlúv o odvádzaní odpadovej vody uzatvorených so subjektom vykonávajúcim regulovanú činnosť podľa osobitného predpisu, a
  • zmlúv o poskytovaní verejných služieb, ktoré sa týkajú kvality a ceny služieb,
  • zmlúv o poskytovaní poštových služieb, ktoré sa týkajú poštových služieb a poštového platobného styku, a
  • zmlúv o poskytovaní finančných služieb.

Dôvody, na základe ktorých subjekt alternatívneho riešenia sporov môže odmietnuť riešiť spor podľa § 13 ods. 4 zákona :

  • ak spotrebiteľ podá návrh po uplynutí jedného roka odo dňa  doručenia zamietavej odpovede predávajúceho na žiadosť spotrebiteľa o nápravu alebo márneho uplynutia 30 dňovej lehoty odo dňa, kedy spotrebiteľ odoslal predávajúcemu žiadosť o nápravu, na ktorú predávajúci neodpovedal,
  • ak sa spotrebiteľ pred podaním návrhu preukázateľne nepokúsil vyriešiť spor komunikáciou s predávajúcim
  • ak vyčísliteľná hodnota sporu nepresahuje sumu 20,- €
  • ak vecou, ktorej sa návrh týka, sa už predtým subjekt zaoberal a spotrebiteľ bol informovaný o vybavení jeho podania, pričom návrh neobsahuje žiadne nové skutočnosti a ARS by vzhľadom na všetky okolnosti bolo zjavne neúčelné
  • ak vzhľadom na všetky okolnosti je zrejmé, že ARS by bolo možné viesť len s vyvinutím neprimeraného úsilia

Alternatívne riešenie sporov je bezodplatné.

 

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Mlynské nivy 44/a
827 15 Bratislava 212
IČO: 00686832

Ústredňa: +421 02 4854 1111

Žiadosti o informácie v zmysle Zákona č. 211/2000 o slobodnom prístupe k informáciám, e-mail :info@mhsr.sk / www.mhsr.sk

 

 

Európske spotrebiteľské centrum v SR, 

Ministerstvo hospodárstva SR,

Mlynské nivy 44/A 827 15,

Bratislava 212

Slovenská republika

Tel.: +421 905 528 477 e-mail: ECCNET-SK@ec.europa.eu www.esc-sr.sk